Isnin, 11 Mac 2013

Sharing : Tenaga Pengajar Muda UITM

Hi semua
Entree kali ini saya nak menulis tentang Program Tenaga Pengajar Muda UITM. Kalau sesiapa yang mencari info tentang TPM boleh lah baca. Apa itu TPM? TPM ni adalah satu program yang menaja anda semua untuk belajar ke peringkat masters/ PHD dan kemudinaya apabila tamat pengajian anda diwajibkan untuk menjadi pensyarah di UITM. Yang menariknya program ini semasa anda belajar anda ditaja 100% yuran pengajian dan juga anda mendapat elaun bulanan yang dikira agak lumayan jugak lah RMXXXX untuk seorang student. Kalau sesiapa nak tahu boleh la PM saya ya, we talk offline :). Best kan dah lah pergi belajar lepas itu dapat gaji penuh  macam pegawai kerajaan yang lain lagi. Dan paling bagus tak termasuk dalam cukai kerana ianya elaun :)

Tapi seperti biasalah disebalik semua kebaikan adalah terselit beberapa keburukan seperti anda diwajibkan menghabiskan pengajian dalam tempoh 2 tahun untuk masters, dan perlulah mendapat pointer 3.0++ sekiranya di dalam mode pengajian coursework. Dan akhir sekali anda perlu menandatangani bond 7 tahun berkhidmat dengan UITM. Sekiranya anda gagal menepatai syarat-syarat ini, perlulah anda semua menyediakan wang RM100 000.... Huuhuhh banayk tu kosong, :)

So saranan saya, program ini amat bersesuaian untuk 2 golongan iaitu golongan pemegang ijazah sarjana muda yang nk menjadi lecturer (kerana sekarang ini tak banyak universiti menawarkan kerjaya pensyarah untuk student 1st degree. Sekurang-kurangnya perlu ada masters. Dan golongan kedua, untuk orang yang memang cita-citanya adalah pensyarah :)

Kenapa saya menyarankan begitu? Ini adalah kerana saya salah seorang penerima Program TPM untuk batch 2012 ini :) . Haiz... masa dapat offer ni dalam bulan Ramadhan 2012 melalui e-mail rasa nak pitam saya. Tak sangka sangat dapat offer ni kan. Akhirnya saya mendapat peluang yang saya kira lebih bagus dari karier sekarag ini.

Maka, banyaklah persiapan yang saya kena buat sperti kena mengambil IELTS, cari universiti n bla bla bla. So far saya dah ambil IELS dan alhamdulillah layak dengan sekali ambil :)
So next step adalah mencari universiti pilihan hati. Tempoh sah offer saya ni sampai September 2013. Ada beberapa bulan lagi sebelum status saya menjadi seorang student kembali. :)

P/S: Saya dapat offer ni bersama dengan teman tapi mesra saya. Wahahaha... Belajar diploma dekat poli sama, masuk planetblue hari yang sama, amik degree tempat yg sama dan akhirnya TPM pun sama jugak... Selamat ko bukan jadik suami aku kan... Kikiki......


Regards,
Fynadegreat.
Catat Ulasan