Skip to main content

Sharing : Tenaga Pengajar Muda UITM

Hi semua
Entree kali ini saya nak menulis tentang Program Tenaga Pengajar Muda UITM. Kalau sesiapa yang mencari info tentang TPM boleh lah baca. Apa itu TPM? TPM ni adalah satu program yang menaja anda semua untuk belajar ke peringkat masters/ PHD dan kemudinaya apabila tamat pengajian anda diwajibkan untuk menjadi pensyarah di UITM. Yang menariknya program ini semasa anda belajar anda ditaja 100% yuran pengajian dan juga anda mendapat elaun bulanan yang dikira agak lumayan jugak lah RMXXXX untuk seorang student. Kalau sesiapa nak tahu boleh la PM saya ya, we talk offline :). Best kan dah lah pergi belajar lepas itu dapat gaji penuh  macam pegawai kerajaan yang lain lagi. Dan paling bagus tak termasuk dalam cukai kerana ianya elaun :)

Tapi seperti biasalah disebalik semua kebaikan adalah terselit beberapa keburukan seperti anda diwajibkan menghabiskan pengajian dalam tempoh 2 tahun untuk masters, dan perlulah mendapat pointer 3.0++ sekiranya di dalam mode pengajian coursework. Dan akhir sekali anda perlu menandatangani bond 7 tahun berkhidmat dengan UITM. Sekiranya anda gagal menepatai syarat-syarat ini, perlulah anda semua menyediakan wang RM100 000.... Huuhuhh banayk tu kosong, :)

So saranan saya, program ini amat bersesuaian untuk 2 golongan iaitu golongan pemegang ijazah sarjana muda yang nk menjadi lecturer (kerana sekarang ini tak banyak universiti menawarkan kerjaya pensyarah untuk student 1st degree. Sekurang-kurangnya perlu ada masters. Dan golongan kedua, untuk orang yang memang cita-citanya adalah pensyarah :)

Kenapa saya menyarankan begitu? Ini adalah kerana saya salah seorang penerima Program TPM untuk batch 2012 ini :) . Haiz... masa dapat offer ni dalam bulan Ramadhan 2012 melalui e-mail rasa nak pitam saya. Tak sangka sangat dapat offer ni kan. Akhirnya saya mendapat peluang yang saya kira lebih bagus dari karier sekarag ini.

Maka, banyaklah persiapan yang saya kena buat sperti kena mengambil IELTS, cari universiti n bla bla bla. So far saya dah ambil IELS dan alhamdulillah layak dengan sekali ambil :)
So next step adalah mencari universiti pilihan hati. Tempoh sah offer saya ni sampai September 2013. Ada beberapa bulan lagi sebelum status saya menjadi seorang student kembali. :)

P/S: Saya dapat offer ni bersama dengan teman tapi mesra saya. Wahahaha... Belajar diploma dekat poli sama, masuk planetblue hari yang sama, amik degree tempat yg sama dan akhirnya TPM pun sama jugak... Selamat ko bukan jadik suami aku kan... Kikiki......


Regards,
Fynadegreat.

Comments

  1. saya nak tanye... tp xtau nk tnye kat mane. ni emel sy..nazeera87@gmail.com

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hai. Awak saya nk tnya detail pasal pgram ni lg. Boleh x awak bg fb awak. Xpn add saya kat fb ikha zalikha. Ni email fb saya ika_firdaus@yahoo.com heee. Sory nyusahkan :')

    ReplyDelete
  4. Hai. Awak saya nk tnya detail pasal pgram ni lg. Boleh x awak bg fb awak. Xpn add saya kat fb ikha zalikha. Ni email fb saya ika_firdaus@yahoo.com heee. Sory nyusahkan :')

    ReplyDelete
  5. salam.sbenar nyer mcm brminat jgak nk join bnde ni..tpi mcm blur nk mule dri mana,mcm mana nk apply,ap syarat die..so actually what are the steps to apply this program..could u show me step by step..:)

    ReplyDelete
  6. Salam. Berminat nak tau pasal prgram tpm ni.dekat mana nak apply..tak jumpa offer dia pun

    ReplyDelete
  7. Mula-mula sekali, tahniah kepada si penulis blog kerna berjaya dapat biasiswa TPM.

    Saya sebenarnya baru habis pengajian di UiTM Shah Alam dan teramat-amat ler berminat utk menjadi lectrer terutama dari bidang pengajian saya.
    Saya enjoy mengajar ketika di pengajian U (ajar kawan2 atau kenalan online je)

    Boleh tak email kepada saya cara step-by-step utk memohon. Sya berharap sangat2. Ini email saya - *boringtime323@gmail.com* Dlm email nanti sy bagi FB sy utk senang kita chat.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. salam.i nak tau lah cane nak apply benda ni.n dengar crite tpm just bukak seminggu je kan.ape yang patut prepare tok apply tpm ni.tq sgt untuk jwpan u.

    ReplyDelete
  9. salam.i nak tnya la cane nak apply tpm ni sbb dengar cite singkat je mase application ni kluar.ape yang kena prepare.tqvm tok jwpn u.

    ReplyDelete
  10. salam.sye mmg tgh mencari biasisw utk pursue master in business adm (MBA)... bleh sye tahu bila agaknya permohonan tpm bagi tahun 2013/2014 akan dibuka..

    ReplyDelete
  11. Saya pn sangat berminat nk mgajar ... Ini emel sy julianurulafzan@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. Boleh x pm sy? sy brminat nk apply... sidputra khairi..acc fb.. sitinoramlah@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. salam sis :)
    saya bru nk grad dr uitm..saya minat nak amik tpm ni..tp sy x sure procedure dia.bila nk apply..apa syarat diee..leh x sis email kat saya? huhu. ni email saya- nurulizaty@ymail.com

    ReplyDelete
  14. Salam. Boleh email saya jugak x. Saya nk apply tpm uitm utk master luar negara jika ade rezeki.. ayu_farahidayu@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Berminat nk join.. emel me at azmizammin@gmail.com or aku_125@yahoo.com.
    Tq!

    ReplyDelete
  16. Salam,
    Boley x email sy mengenai TPM nie..
    solehahmuhamed@yahoo.com

    ReplyDelete
  17. amcm preparation? can pm me zek_ul@yahoo.com. i dapat TPM jgak.

    ReplyDelete
  18. Salam. Sy berminat utk menyertai TPM. Ni emel rajaarif1543@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Saya sgt beminat..email saya nurdalilaishak@yahoo.com.. tq :-) :-)

    ReplyDelete
  20. Hye. Saya really interested with this entry. Bule tak email saya abt this programme. My emel : anayza.hz@gmail.com, tq so much dear..

    ReplyDelete
  21. Hye. Saya really interested with this entry. Bule tak emel saya abt this programme. My emel : anayza.hz@gmail.com, tq so much dear..

    ReplyDelete
  22. hi, boleh tak nk requirement untuk join TPM ni. afnanzulkefli@gmail.com thanks. :)

    ReplyDelete
  23. As salam, boleh tau cmne nak apply TPM ni? sy berminat. ni email sy adeeylah@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Salam akak.

    Saya bakal sambung Masters (part time) kt uitm sept ni. Saya baru tahu pasal biasiswa TPM ni (biasalah, before this kerja dan tak amek port. Dah nak sambung study baru macam cuba nak buka minda ke apa ntah. Haha never mind. Sorry, ramblings).

    Jadi, soalan saya:

    1) boleh ke saya apply biasiswa ni time tengah buat masters? Or kena habiskan masters dulu, then baru boleh apply biasiswa ni untuk sambung phd pula?

    2) apa yg saya faham, kalau lepas interview TPM ni, kita akan dihantar sambung study kat local uni or overseas.

    - uni tu kita pilih ke, or pihak penaja akan tetapkan? (Tak semestinya sambung kat uitm kan?)
    - mesti buat full time kan? Kita akan diberi elaun is it? (Risau sebab perlu duit nak belajar, makan minum, etc)

    3) last but no least, saya ada terbaca akak cakap kat komen atas ni, bila dah habis pengajian, kena lapor diri kat mana2 uitm.

    - lapor diri kat mana2 uitm tu, kita boleh pilih ke, or diorang akan tetapkan kita posting kat mana? (Dah macam cikgu).

    Harap sangat akak dpt reply. Sorry banyak tanya. Sebab kalau tak tanya, sesat jalan (sudahh!)
    Oh ya, tarikh apply TPM ni tunda pulak. So this is the right time for me to refer to you, so boleh fikir masak2 shud I consider this scholar or not. Hidup perlu perancangan, bukan? :)

    Terima kasih daun keladi.

    ReplyDelete
  25. Salam Nor, boleh saya tau dengan lebih lanjut pasal program ni memandangkan saya memang berniat nak sambung master dan phd demi mak jadi pensyarah, kerjaya impian saya tapi tulah xde peluang. Ni ada camni nak gak tau..

    Email saya di pojiepooh@gmail.com eh

    ReplyDelete
  26. Saya ada nak tentang tpm nie. If nak apply kena tggu dpt result smua dlu ke? Sbb saya masih blajar semester akhir skrg nie.. boleh x email saya di dongga.garfield@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Awak minta dah lama ke? Cptnya dapat...

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima kasih atas komen korang!!!

Popular posts from this blog

Cermin keretaku pecah di Penang

28 March 2010. Genap setahun usia perkahwinan kami. Happy aniversary to us. :) We have our breakfast + lunch at Hamediyah Relau, nasi beriyani udang, paling sedap di Penang. Almaklum sajalah bangun pon agak lewat, lagi sejam nak pukul 12 tengah hari. Setelah selesai makan, suami berhasrat untuk mencuci keretanya di car wash bersebelahan dengan Hamediyah restaurant itu. 1st phase : Kereta melalui pam air automatik untuk memberishkan kotoran degil di kereta 2nd phase : Kereta dipancut oleh pam sabun buih secara manual 3rd phase : Kereta dicuci secara manual 4th phase : Kereta akan dilalu mesin pecucian & seterusnya mesin pengering autoomatik Dekat phase ni tiba2 teserlah satu garisan yang agak panjang melintasi cermin. Kami terpinga kotoran degil apkah ini. Sambil2 melalui mesin automatik itu kami menghayati keretakan cermin depan kereta suamiku.Macam auto show la pulak ek. Padahal hati nak menjerit tapi siapa yang nak disalahkan. Maka kami redha je la dengan cubaan yang diberi.Marah

Maesara at Genius Aulad Bayan Baru

Assalamualaikum wrt. Entree kali ni nak aku nak cerita tentang anaknda bongsu ku yang telah bertukar ke tadika baru, iaitu Genius Aulad Bayan Baru. Sebelum ni Maesara dah mula sekolah seawal usianya 2 tahun di E-bridge preschool. Kenapa aku tukarkan Maesara ke sekolah baru? Alasannya cuma satu, sebab sekolah lama dia menyediakan budak-budak untuk masuk SJKC manakala untuk Maesara aku plan untuk masukkan dia ke SK pada darjah 1 nanti. . Kenapa Genius Aulad? Selain disebabkan Abang nya Miqael, alumni Genius Aulad. Selain dari tu, sebab faktor lokasi nya sangat berdekatan dengan tempat kerja ku. Itu sahaja. . Struktur yuran Genius Aulad ini pada aku sesuai la dengan yuran tahun 2020.  Boleh refer picture di bawah untuk struktur yuran. Yuran bulanan untuk 1/2 day ialah RM 320 Struktur yuran Genius Aulad Keburukan half day. Bagi aku program half day ni sangat tak sesuai dengan parent yang bekerja sepenuh masa. Disebabkan bila cuti sekolah, maka program half day pun

Dermatologist in Penang: Dato Dr Lim Huat Bee

Sejak kebelakangan ini muka saya sangat teruk, dipenuhi dengan macam-macam jenis acne. Ini tidak termasuk dengan parut-parut yang sedia ada. Sampai satu tahap suami saya rate mueka saya 4/5(5-paling teruk). Tak tahu la di mana salahnya, terlalu banyak kemungkinan permakanan, hormon, tak cukup tidur dsbnya. Kalau nak cakap hal product dah bermacm2 jenis dari yang asli tanpa campuran kimia sampailah ke bahan campuran kimia di tahap maksimum. Namun jerawat tetap mebiak di serata muka. Akhirnya setelah mengunakan enjin pencarian google, terjumpa lah akan Doktor Pakar Kulit yang disarankan oleh ramai orang iaitu Dato DR Lim Huat Bee. Dengan persetujuan si suami maka saya pun pergilah ke kliniknya. Sesampianya di klinik dalam pukul 10.30AM, Grrrrr ramai sungguh orang, kalah hospital kerajaan. Sesudah daftar kami keluar minum air kelapa , kemudia jalan kaki ke old town. Setelah kembalinya ke klinik belum sampai jua giliran saya. Akhirnya 1.00PM baru nama saya dipanggil. Masuk jumpa Dr tidak l