Skip to main content

Chronology of Selamat Hari Raya

Sangat obesessed kerana menceritakan tentang raya, sedangkan baru berpuasa hanya 1 week. Tapi tiba² terfikir pulak pasal raya tatkala bulan mengambang. Di sini saya hanya nak menceritakan tentang kronologi raya mengikut peringkat umur saya. Mungkin anda semua mempunyai pengalaman yang lain?
  1. Tadika - Pada ketika age nie tak berapa nak ingat sangat experiencenye, tapi yang hanya saya ingat we was travelling from Selangor, a day before raya to Kg.Kepayang then the 1st raya travel back to Grik. Seriously, memang tak ingat langsung apa² tentang raya lah.
  2. Sekolah Rendah - Masa ni, we are staying at Ayer Tawar, Perak. What i can remember one of the weekend my parent travel to Ipoh, semata-mata nak beli baju raya kat kita org 2 beradik. (Apish belum lahir lagi time nie) Masa tu cuma ada Super Kinta and Ochean. Memang seharian la duduk kt Super Kinta tue nak cari baju for both of us. Dah la mak telah meletakkan quota seorang 3 or 4 pasang baju and sepasang kasut. Yang paling x bestnye semua baju pon asyik boria ngan adik. Ada baju yang saya suka sangat ada baju yg totally tak suka. Pernah sekali tu, punyalah tak suka kast kulit brand kiki lala (sbb ade reben2 kat depan) sampai bile main bunga api, saya membakarnye. Konon2 nk kasut baru, sudahnya mak cakap takde pasal pakai la kasut yg hitam kt depan tue. :( . Furthermore time primary school ni banyaknye dapat duit raya, mase tuh kalau rm100-rm200 kira hebat la for kid kan. Balik kg pon seroonok main2 ngan sepupu.
  3. Sekolah Menegah - Zaman nie konon² cam dah agak matang la. Huhuhhuuh. Baju raya pon nak pegi beli sendiri, tak nak pergi beli ngan mak dah. Duit raya pulak rasanya makin lama makin sikit. Maklum la time tuh layan sume branded² la kononnya (Seluar Levis, Edwin, Baju Nike, Kasut Nike) Bila time nak balik Kg je, cm dah malas²,maklumla masa tu dah ade gang sendiri kat Ipoh.
  4. Uni - Taraf pendapatan duit raya memang sangat merosot. Tahap kebosanan nak balik Kg pon mmg 100% malas, sebabnya tok wan pon dah meninggal dunia. So masing² raya kat rumah sendiri la. Tapi ramai la kawan² school datang raya kat rumah.
  5. Bekerja : Single - Hmm, zaman perubahan yang sangat ketara. Bila dah mula bekerja rasa macam banyak sangat tanggungjawab masa raya. Kene sediakan duit untuk 5portion ( baju raya adik, baju raya apish, duit kuih raya, baju raya mak, baju raya sendiri )Maklum la saya nie anak sulung. Masa ni baru la terfikir susahnya parent saya dulu nak menyediakan keperluan raya. Tapi at least for the 1st time rasa happy jugak la sbb dapat menyumbang. Bab duit raya pulak, dah tiba masanya untuk memberi. Walaupunn tak banyak tapi bagi la jugak sbb kesian. Saya pun penah menjadi seorang budak jugak. Alhamdulillah 4 tahun jugak la raya sbg seorang yg bekerja tetapi single.
  6. Bekerja :Berkahwin tapi tiada anak - Haaa.... Ini yang coming to be tahun ni. Tapi this is only my prediction, waktu raya kene dibahagi kepada 2, rumah mak and rumah in law. Pasal kuh raya pulak, perasaan nak membuat lebih tinggi dari membeli. Insyallah kalau ada kelapangan jadik la kuih tu. :) Duit raya pulak mmg la clueless...... Yang palin penting kene mintak maaf ngan suami. Tentang kawan², I'm not sure mereka ingin datang beraya di rumah saya lagi ke? Hope can meet u guys k~~~
  7. Bekerja:Sudah beranak pinak. - Insyallah, but i couldn't predict at all. But I guess, roda itu bulat kan. So maybe akan mula dari step no 1 balik, macam my parent used to be.

Comments

Popular posts from this blog

Cermin keretaku pecah di Penang

28 March 2010. Genap setahun usia perkahwinan kami. Happy aniversary to us. :) We have our breakfast + lunch at Hamediyah Relau, nasi beriyani udang, paling sedap di Penang. Almaklum sajalah bangun pon agak lewat, lagi sejam nak pukul 12 tengah hari. Setelah selesai makan, suami berhasrat untuk mencuci keretanya di car wash bersebelahan dengan Hamediyah restaurant itu. 1st phase : Kereta melalui pam air automatik untuk memberishkan kotoran degil di kereta 2nd phase : Kereta dipancut oleh pam sabun buih secara manual 3rd phase : Kereta dicuci secara manual 4th phase : Kereta akan dilalu mesin pecucian & seterusnya mesin pengering autoomatik Dekat phase ni tiba2 teserlah satu garisan yang agak panjang melintasi cermin. Kami terpinga kotoran degil apkah ini. Sambil2 melalui mesin automatik itu kami menghayati keretakan cermin depan kereta suamiku.Macam auto show la pulak ek. Padahal hati nak menjerit tapi siapa yang nak disalahkan. Maka kami redha je la dengan cubaan yang diberi.Marah

Maesara at Genius Aulad Bayan Baru

Assalamualaikum wrt. Entree kali ni nak aku nak cerita tentang anaknda bongsu ku yang telah bertukar ke tadika baru, iaitu Genius Aulad Bayan Baru. Sebelum ni Maesara dah mula sekolah seawal usianya 2 tahun di E-bridge preschool. Kenapa aku tukarkan Maesara ke sekolah baru? Alasannya cuma satu, sebab sekolah lama dia menyediakan budak-budak untuk masuk SJKC manakala untuk Maesara aku plan untuk masukkan dia ke SK pada darjah 1 nanti. . Kenapa Genius Aulad? Selain disebabkan Abang nya Miqael, alumni Genius Aulad. Selain dari tu, sebab faktor lokasi nya sangat berdekatan dengan tempat kerja ku. Itu sahaja. . Struktur yuran Genius Aulad ini pada aku sesuai la dengan yuran tahun 2020.  Boleh refer picture di bawah untuk struktur yuran. Yuran bulanan untuk 1/2 day ialah RM 320 Struktur yuran Genius Aulad Keburukan half day. Bagi aku program half day ni sangat tak sesuai dengan parent yang bekerja sepenuh masa. Disebabkan bila cuti sekolah, maka program half day pun

Dermatologist in Penang: Dato Dr Lim Huat Bee

Sejak kebelakangan ini muka saya sangat teruk, dipenuhi dengan macam-macam jenis acne. Ini tidak termasuk dengan parut-parut yang sedia ada. Sampai satu tahap suami saya rate mueka saya 4/5(5-paling teruk). Tak tahu la di mana salahnya, terlalu banyak kemungkinan permakanan, hormon, tak cukup tidur dsbnya. Kalau nak cakap hal product dah bermacm2 jenis dari yang asli tanpa campuran kimia sampailah ke bahan campuran kimia di tahap maksimum. Namun jerawat tetap mebiak di serata muka. Akhirnya setelah mengunakan enjin pencarian google, terjumpa lah akan Doktor Pakar Kulit yang disarankan oleh ramai orang iaitu Dato DR Lim Huat Bee. Dengan persetujuan si suami maka saya pun pergilah ke kliniknya. Sesampianya di klinik dalam pukul 10.30AM, Grrrrr ramai sungguh orang, kalah hospital kerajaan. Sesudah daftar kami keluar minum air kelapa , kemudia jalan kaki ke old town. Setelah kembalinya ke klinik belum sampai jua giliran saya. Akhirnya 1.00PM baru nama saya dipanggil. Masuk jumpa Dr tidak l